fredag 12 augusti 2011

DIY: Somrig festlykta


I veckan hade vi grillkväll med ett par grannfamiljer. Samtliga vuxna är inne på sin sista semestervecka och vi kände att en grill så där mitt i veckan kunde bidra till lite extra semesterkänsla, något som alla desperat behövde. Det var visserligen ett knytkalas men jag ville ändå ha med något till värdparet och därför gjorde jag en liten glaslykta med små vimplar som dekor. Sen kunde jag inte låta bli att göra ytterligare en men den fick stanna hemma. 

Och kul att jag och Popetotrora tänkte så lika nästan precis samtidigt, utan att veta om det! Gå in och kika på hennes fina lykta, konstruerad enligt samma princip som min.

Festen var fantastiskt lyckad för både vuxna och barn, och månskenet lyste upp grusvägen när vi tog oss hem runt midnatt. Så härligt att ha så fina grannfamiljer att umgås med!


Vimplarna gjorde jag enligt samma princip som när jag gjorde vimplarna till äldsta sonens tivolikalas i våras. Men eftersom de var så små denna gång limmade jag istället för att häfta fast dem. Snöret är ett enkelt hushållssnöre. 
Jag limmade fast den vimplarna i ändarna på varje tråd med limpistol på glaset. I botten på burken lade jag sand från barnen sandlåda och satte ner ett vanligt, något nedbrunnet kronljus. Upphängningen är gjord av vanlig, tunn ståltråd.
.

6 kommentarer:

  1. Great minds think alike! ;-)

    Fast dina lyktor va ju mycket sötare än mina, med alla vimplarna! Kram på dig!

    SvaraRadera
  2. Åååh, så enkelt och mysigt! :) Nu måste man ju leta fram en burk och prova :)

    SvaraRadera
  3. Supersöta! Såna skulle passa perfekt här hemma! :-) Tack för tipset! :-)

    SvaraRadera
  4. Å så tjusigt. Något att pyssla med när kräfttiderna och framförallt kräftfesterna snart vankas :-)

    SvaraRadera
  5. Finurliga du! Så söta de är!
    Ha en trevlig helg!
    Ullis

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...