torsdag 18 augusti 2011

Hemligheter


Jag jobbar inomhus hela dagarna. Lokalen jag arbetar i ligger dessutom delvis under marken och därför kan jag glömma bort både väder och årstid de dagar jag är där. När jag kom hem igår gick jag ut  i min trädgård på kvällen, för att påminna mig om att sommaren fortfarande är kvar även om solen sjunker betydligt tidigare nu och de gula björklöven ligger och retas i gräset.

Vi har en stor oregelbunden tomt som gränsar till både lövskog och en stor granskog. På vissa ställen har vi klippt gångar genom högt gräs och ormbunkar, och låtit resten vara. Vi har uråldriga vinbärsbuskar som står så tätt att de bildar gröna tunnlar emellan sig. Jersminbuskarna är höga och grenverket hänger ner mot gräset. Därunder finns flera hemliga rum.


I backen mot lövskogen står tomtehuset. Därunder finns en jordkällare men kaprifol och björnbär har växt sig så tätt framför dörren att man knappt kan ta sig in där. Dörren står lite på glänt. När vi precis hade flyttat hit frågade äldsta sonen, som då var tre år:
- Är det där tanten bor?
Jag ryste till. Bilder av gamla svartvita fotografier, grå skuggor och krokiga fingar flimrade förbi i mitt inre. Men egentligen tror jag han menade tanten som bodde i huset före oss. Eller också inte...
.

3 kommentarer:

  1. Huuuh! Undrar vad det är för tant ...? :)

    Väldigt mysigt ser det ut i alla fall.

    Ha en härlig dag!

    SvaraRadera
  2. Undrar jag också..
    Men så fina bilder, dem gillar jag!

    Ha det gott!

    SvaraRadera
  3. hu hu! ja vem vet vem han menade! men mysig trädgård ser ni ut att ha i allafall! kram

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...